Onze cursisten geven ons gemiddeld 9.7!

4 coaching tips bij het geven van kritiek.

Heb jij moeite met het overbrengen van een slechte boodschap?
Wil jij weten hoe je opbouwende kritiek geeft op iemands gedrag?

Lees in deze blog hoe jij opkomt voor je belangen (verlangen) zonder een ander voor het hoofd te stoten. Met onze 4 coaching tips leer jij stapsgewijs hoe je een ander aanspreekt op gedrag en hoe je met zijn of haar reactie omgaat.
Benadering vanuit NLP
Als we kritiek geven, krijgen we meestal ook een (ongezouten) mening terug. Volgens NLP bepaalt de respons die je terugkrijgt de betekenis van jouw
communicatie. Hoe jij communiceert, zorgt er dus voor wat je terugkrijgt. De sleutel ligt dus in hoe jij zelf de ander benadert.
Door de 4 coaching tips hieronder leer jij echter en oprechter te communiceren.


Tip 1: Vertel het feit zoals het is

Alleen met een open houding ontstaat er ruimte om feedback of kritiek te geven. Belangrijk hierbij is dat je zegt zoals het is, zonder een situatie beter of slechter te maken. Vertel feitelijk en zonder emotie wat er gebeurt. Dit waarderen mensen meer dan dat je er omheen draait.
Het is een goed idee om je kritiek, desnoods voor de spiegel, hardop te oefenen. Dan ervaar je beter wat er in je gedachten zit en hoe dat eruit komt. Je zult zien dat het steeds makkelijker gaat. Eerst oefenen op je opbouwende kritiek helpt jezelf en de ontvanger om de boodschap makkelijk op te pakken.
Voorbeeld:
“Ik zie dat je steeds ... doet.”
My way of joking is to tell the truth. It’s the funniest joke in the world. George Bernard Shaw


Tip 2: Betrek je emotie bij het feit

Dat je een feit emotieloos brengt, wil niet zeggen dat je je emoties over het feit niet mag laten zien. Als je vertelt wat je ziet of hoort, is het goed om te vertellen wat dat met je doet. Vertel het als een situatie je pijn of verdriet doet en dat je je afvraagt hoe dat komt. Laat een ander dus meedenken over je emotie.
Een veelgemaakte denkfout van mensen is dat emoties tonen een teken van zwakte is. Je emoties durven uiten is juist erg sterk en schept een band!
Voorbeeld:
“Ik zie dat je steeds ... doet en dat geeft mij een ongemakkelijk gevoel.”


Tip 3: Bedenk 3 mogelijkheden voor de ander

teamwork quotes 1Het is belangrijk om je grondhouding na te gaan. Als jij je aan iets of iemand ergert of vindt dat iets beter kan, is dit onbewust voelbaar voor de ander en dan kun je altijd een weerwoord verwachten. Erken dat je op het moment van ergernis niet meer objectief naar de ander kijkt. Door te denken hoe het anders kan, ga je je houding ‘herkaderen’.

Bedenk meerdere mogelijkheden/oplossingen/tips. Dat komt bij de ander beter over dan alleen maar kritiek.
Wanneer ik merk dat ik er toch iets van vind, bedenk ik ter plekke drie mogelijkheden wat het nog meer zou kunnen zijn.


Matthias Varga von Kibed
Door meerdere concrete mogelijkheden voor een situatie te bedenken, verwatert jouw mening. Jouw mening wordt hierdoor minder absoluut en dwingend voor de ander. Ook opent het je creatieve gedachten, waardoor je steeds inventiever wordt.
Voorbeeld:
“Ik zie dat je steeds ... doet en dat geeft mij een ongemakkelijk gevoel. Ik zou het prettig vinden als je me anders benadert, ... doet of ...

Tip 4: Geef de ander de ruimte

Wanneer je vertelt zoals het is, je emotie erbij betrekt en meerdere mogelijkheden voor verandering aandraagt, ga je feedback vragen op je feedback. Je vraagt de ander hoe de boodschap bij hem of haar overkomt. Ja, dat is best even spannend. Waardevolle communicatie bestaat nou eenmaal uit een dialoog.
Voorbeeld:
“Ik zie dat je steeds ... doet en dat geeft mij een ongemakkelijk gevoel. Ik zou het prettig vinden als je me anders benadert, ... doet of ... Wat zou jij daarvan vinden?
Anderen vragen kunnen zijn:
· ‘Kun je hier iets mee?,
· ‘Wat doet dit met je’
· ‘Herken je dit?’


Feedback technieken bij kritiek gevensandwich feedback

Naast bovenstaande coaching tips, zijn er ook verschillende feedback technieken om effectief kritiek te geven op de ander. Een voorbeeld hiervan is de ‘sandwich techniek’, waarbij je eerst iets positief zegt (bovenste deel van het broodje), dan de kritiek geeft (het pittige beleg) om vervolgens weer af te sluiten met iets positiefs (het onderste deel van het broodje).



 

Benieuwd naar meer technieken voor het opbouwend kritiek geven? Wij informeren je er graag over. Klik hier om contact met ons op te nemen.

Wat anderen zeggen...

Al meer dan 1276 tevreden cursisten gingen je voor

"NLP heeft me meer keuzemogelijkheden gebracht in mijn dagelijkse communicatie; dat geeft me rust en vertrouwen."

Drs. Herma van Lith-Slof RA
Accountant

"Een interessante dag, waarbij je veel leert over jezelf en direct actie kunt ondernemen om jezelf te verbeteren."

Sander v.d. Klugt
Arbeidsdeskundige