Onze cursisten geven ons gemiddeld 9.7!

Complimenten maken als manager, de zin en de onzin ervan

Kun je als manager wel ambities managen en de output van je afdeling verbeteren? Een NLP benadering

Als manager heb je ervoor te zorgen dat jouw afdeling goed presteert en de ambities waarmaakt. Dat betekent mensen aansturen en ze vooral ook meer voor elkaar laten krijgen. De druk om het beter te doen is er altijd. Tegelijkertijd lees je op veel plekken dat je als manager meer complimenten zou moeten geven. Hoe kun je deze twee met elkaar rijmen?

schreeuwen door megafoonAls manager de prestaties van je afdeling verbeteren is een hele kunst. Te vaak gaan we uit van wat er beter moet en niet goed gaat. Als complimenten geven de heilige graal is, kun je dan nog wel verbeteringen doorvoeren? Ja! is het volmondige antwoord daarop.



Complimenten geven en mensen aanspreken horen bij elkaar.


complimenten geven gaat over datgene wat er goed gaat, dat staat los om ook aan te kaarten dat er dingen anders en beter mogen.


Complimenten geven benadrukt dat er dingen goed gaan. En dat is ook de meerwaarde ervan. Iemand heeft pas zin om iets te verbeteren wanneer hij ook weet wat er goed gaat. Zo bezien is complimenten geven juist een soort van “bodem” waarop datgene wat er beter moet veel beter landt en overkomt. Een compliment maakt mensen ontvankelijk om de ambities hoger te zetten. Dat is een merkwaardig verschijnsel van mensen. Mensen kunnen best kritiek hebben, zeker wanneer ze ook weten wat er goed gaat. En dat is nou juist wat je als manager graag wil.
Hoe raar het ook klinkt, je gaat een stuk beter om met kritiek wanneer je weet dat er ook dingen zijn die goed gaan. Wanneer je alleen hoort wat er niet goed is lijkt het alsof je een totale nitwit bent op dat vlak. En zeker op het werk vinden mensen dat extra vervelend om te horen. Vandaar dat het heel goed werkt om ook te benadrukken wat er goed gaat.
Complimenten geven werkt motiverend. Mensen gaan in zichzelf geloven en worden ambtieuzer, nemen meer initiatief en worden positiever. Een droom voor elke manager.

reach for the sky

Complimenten geven werkt motiverend. Mensen gaan in zichzelf geloven en worden anbitieuzer, nemen meer initiatief en worden positiever. Een droom voor elke manager.

 

 

 


Mensen die complimenten krijgen motiveren vervolgens zichzelf.


Complimenten geven zorgt voor energie en initiatief bij de ontvanger.


Ook hier zien we weer dat een compliment goed werkt. Een compliment leidt tot meer zelfvertrouwen en ook tot meer zin om (nog) beter te doen dan wat je al doet.
Veel managers klagen erover dat medewerkers niet genoeg intiatief nemen en dat ze afwachten in plaats van actie nemen. De link met complimenten geven wordt dan niet gelegd. En als die link al gelegd wordt dan krijg je heel vaak een volgende soort reactie: “Een compliment maak ik pas als het goed gaat en dit gaat echt nog niet goed. We zijn geen sociale werkplaats!”
Hoe begrijpelijk die opmerking ook is, hij klopt niet. Je hoeft echt geen compliment te geven over dat wat er niet loopt. Er zijn altijd nog andere dingen die wel goed gaan. En daar kun je genoeg complimenten over maken. Het helpt wel wanneer dat compliment te maken heeft met datgene waar de kritiek over gaat en het hoeft echt niet over hetzelfde te gaan. Er vanuitgaande dat een manager best blij is met de gemiddelde medewerker betekent ook dat er dingen goed gaan. En die mag je vaker en meer benoemen. Hoe fijn zou het zijn om te merken dat iemand meer initiatief en actie neemt? Dat zou je leven als manager een stuk simpeler maken, of niet?
De enige situatie wanneer dit niet werkt is wanneer je met een medewerker te maken hebt die echt niet functioneert en waar je liever vanaf wil. Dan kom je in een andere situatie terecht waar complimenten geven zelf tegengesteld kan werken.


Is complimenten geven dan de motor van zelfvertrouwen en initiatief?


Er zijn wel meer dingen die helpen (succes halen, ervaring en kennis hebben, leuke collega’s etc.) En complimenten geven is wel een belangrijke toevoeging.


Natuurlijk staat complimenten geven niet op zich, er zijn meer eruitspringenfactoren die een rol spelen. Wel is het zo dat complimenten geven een soort smeerolie is die voor iedereen goed werkt. De vergelijking met sport gaat op. In de sport valt op dat een team dat aan de winnende hand is, waar iedereen wat voor de ander over heeft en men de gaten voor elkaar opvangt succesvoller is dan een ander team. En die vergelijking gaat voor het werk zeker op. 
Mensen die elkaar helpen, met wie je veel plezier kunt hebben en waar een hoop lol en plezier is, werken meestal in een gezonde werkomgeving. Een dergelijke omgeving leidt in de regel naar succes en dat is waar het allemaal om begonnen was! Dus complimenten geven leidt tot meer succes.
En ik hoor je al bijna vragen: Moet ik de hele dag complimenten geven? En gelukkig dat hoeft echt niet. Het gaat erom dat de balans wel doorslaat naar de complimenten. En wanneer je denkt nu moet ik echt even iets bespreken wat er niet goed gegaan is, dan doe je dat!


Kan ik dan nog wel bespreken wat er beter moet?


Jazeker en dat moet je ook blijven doen!quote start een discussie


Het is heel belangrijk om te blijven verbeteren en voortgang te boeken, op alle vlakken. Zeker in een bedrijf is het heerlijk om te merken dat je die ambitieuze doelen kunt halen en dat je iedereen kunt uitdagen om te groeien. Dingen die mislukken en die fout gaan zijn daar bij uitstek een gelegenheid voor om van te leren en ervoor te zorgen dat het de volgende keer wel goed gaat, of beter gaat. En daarvoor mag je iemand best wijzen op de dingen die anders moeten. Neem een voorbeeld aan de Formule 1: geen chagrijnigere mensen dan wanneer ze een fout maken. Of het nou de coureur is, of de monteur een fout wordt besproken en wordt verbeterd.
En daar heb je het wel. Wanneer je als manager het meer als sport benaderd dan kom je ook dichterbij. Om de een of andere reden vinden we ons eigen dagelijks leven daarin lastiger en mogen fouten niet. Natuurlijk wil je zo min mogelijk fouten maken en soms lukt het gewoon niet. Soms kwam je plan ook niet uit of was de ander gewoon net even wat slimmer of beter. Natuurlijk moet het dan de volgende keer beter.
Als manager heb je meer credits bij je medewerkers wanneer je én ambitieus bent én je kunt waarderen wat er al goed gegaan is. Zo krijg je mensen om je heen die bereid zijn om voor alles te vechten en te gaan. Zo creëer je wel de winnaarsmentaliteit.

 


Complimenten geven start bij je eigen houding

its youday act now


Teveel mensen denken bij het geven van één compliment dat de ander er wel weer tegen kan. Het omgekeerde is waar: 3 complimenten op 1 tegenvaller en het liefst nog meer!


Waar komt het vandaan, al die theorieën over complimenten geven? Dat komt doordat onze basishouding te negatief is. Wij hebben de neiging te kijken naar wat er niet goed is en wat er niet goed gaat. Zeker in Nederland kennen we de gedachten: “Geen bericht is goed bericht.” Het probleem is dat dit niet goed werkt. Is er een oplossing voor? Jazeker: meer complimenten geven!
Dus als we onze houding mogen veranderen dan kost dat tijd en gewenning. Geef je al af en toe een compliment? Mooi! Hou dat alsjeblieft vol en ga eens na of het al genoeg complimenten zijn. De beste graadmeter is thuis. Wanneer je partner vindt dat je de juiste hoeveelheid complimenten geeft dan zou het wel eens kunnen zijn dat het er al genoeg zijn.
Het werkt het beste wanneer je meer complimenten geeft dan verbeterpunten. Dan heb je de juiste verhouding te pakken. Nogmaals, met uitzondering van die medewerker die echt niet goed functioneert.
Wanneer je meer wilt weten over complimenten in het algemeen en een aantal tips wil hebben hoe je ze kunt geven lees dan deze blog die ik er eerder over geschreven heb: https://www.nlppunt.nl/blog/complimenten-geven
Je hebt deze blog helemaal uitgelezen, ik ben trots op je!
Wil je er meer over weten en hoe wij je hiermee kunnen helpen neem contact met ons op:

Wat anderen zeggen...

Al meer dan 1276 tevreden cursisten gingen je voor

"NLP heeft me meer keuzemogelijkheden gebracht in mijn dagelijkse communicatie; dat geeft me rust en vertrouwen."

Drs. Herma van Lith-Slof RA
Accountant

"Een interessante dag, waarbij je veel leert over jezelf en direct actie kunt ondernemen om jezelf te verbeteren."

Sander v.d. Klugt
Arbeidsdeskundige